dnd, d&d dungeons and dragons
 
Olejów na Podolu
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Strona główna ˇ Artykuły ˇ Galeria zdjęć ˇ Forum strony Olejów ˇ Szukaj na stronie Olejów ˇ Multimedia
 
isa, dnd.rpg.info.pl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Nawigacja
Strona główna
  Strona główna
  Mapa serwisu

Olejów na Podolu
  Artykuły wg kategorii
  Wszystkie artykuły
  Galeria zdjęć
  Pokaz slajdów
  Panoramy Olejowa 1
  Panoramy Olejowa 2
  Panoramy inne
  Stare mapy
  Stare pocztówki Olejów
  Stare pocztówki Załoźce
  Stare pocztówki inne
  Stare stemple 1
  Stare stemple 2
  Multimedia
  Słownik gwary kresowej
  Uzupełnienia do słownika
  Praktyczne porady1
  Praktyczne porady2
  Archiwum newsów
  English
  Français

Spisy mieszkańców
  Olejów
  Trościaniec Wielki
  Bzowica
  Białokiernica
  Ratyszcze
  Reniów
  Ze starych ksiąg

Literatura
  Książki papierowe
  Książki z internetu
  Czasopisma z internetu

Szukaj
  Szukaj na stronie Olejów

Forum
  Forum strony Olejów

Linki
  Strony o Kresach
  Inne przydatne miejsca
  Biblioteki cyfrowe
  Varia
  Nowe odkrycia z internetu

Poszukujemy
  Książki

Kontakt
  Kontakt z autorami strony

 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Olejów na Podolu
Aktualnie na stronie:
Artykułów:1280
Zdjęć w galerii:1707

Artykuły z naszej strony
były czytane
3325251 razy!
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Przynależność Trościańca do parafii rzymskokatolickiej w Załoźcach

[źródło: Antoni Worobiec "Dzieje parafii i kościoła p.w. Najśw. Serca Jezusa w Trościańcu Wielkim (1906-2006)". Zielona Góra 2006, wyd. Wspólnota Trościanieckich Rodaków w Kosieczynie gm. Zbąszynek. ISBN 83-912004-2-6]

Tak pisał Antoni Worobiec:

Trościaniec Wielki od początku swojego istnienia do końca XIX w. wchodził w skład parafii w Załoźcach. Pod koniec wieku (r.1895) mieszkało we wsi od 1250 rzymskokatolików, mimo tego nie posiadali własnej świątyni i zmuszeni byli uczęszczać do odległego o ok. 8 km kościoła w Załoźcach.
Sytuację tą tak charakteryzował ks. Walenty Garczyński w zachowanej do dziś "Księdze Inwentarzowej Parafii";

- Do roku 1905 parafianie chodzili do kościoła załozieckiego. Księża załozieccy przyjeżdżali sporadycznie na katechizację, która odbywała się w cerkwi. Ponieważ księża greckokatoliccy robili trudności polska ludność przystąpiła do budowy kościoła.

Rzecz znamienna, że grekokatolicy trościaneccy (ok. 250 wiernych) posiadali okazałą świątynię od poł.XIX w.
Ks. Wacław Szetelnicki w monografii o Trembowli, omawiając sytuację kościoła rzymskokatolickiego w Galicji pod koniec XIX w. zauważa:

Sytuacja kościoła rzymskokatolickiego w Metropolii Lwowskiej była bardzo trudnar30; W takich powiatach jak tarnopolski, zbaraski trembowolski. Rusini mieli łącznie 111 parafii, Polacy tylko 32, przy czym polskie parafie liczyły średnio 4.290 dusz, natomiast w parafiach greckokatolickich wypadało przeciętnie 1.100 dusz. W wyniku tego polska ludność zmuszona była chodzić do kościołów oddalonych niekiedy o kilka mil (1 mila + 7,5 km)!. Nic też dziwnego, że swoje potrzeby religijne jak chrzty, śluby małżeńskie, pogrzeby, spowiedzie wielkanocne spełniali w miejscowych cerkwiach. Duchowni greckokatoliccy udzielający tych posług duszpasterskich, z czasem traktowali ich jako członków swojej wspólnoty religijnej a w konsekwencji uważali to za przejście na obrządek greckokatolicki.

..."Celem ratowania ludności polskiej przed wynarodowieniem, niektórzy proboszczowie rzucali myśl: dzielenia dużych parafii, budowy kościołów i kaplic i osadzanie przy nich stałych duchpasterzyr...
pisze ks.Wacław Szetelnicki.

Myśl tę podjęła Lwowska Kuria Metropolitalna, w wyniku tego obszar parafii załozieckiej największej w dekanacie grodzkim 25 wsi z liczbą ponad 7.500 wiernych (1885 r.) wydzielono wsie: Milno, Obarzańce i Trościaniec Wielki jako odrębne ekspozytury.
Prawdopodobnie w r.1893 pisze prof. Jan K. Ostrowski podjęto decyzję o wydelegowaniu do Trościańca jednego z księży załozieckich jako rekspozytar, a datę tą traktowano później jako początek placówki duszpasterskiej. Ekspozytura jako odrębna jednostka pojawia się dopiero w r.1907 (z datą erekcji 1893). W jej skład wchodziła, oprócz Trościańca, jedynie Hnidawa/

W r. 1925 placówka została podniesiona do rangi parafii jej pierwszym proboszczem został ks. Stanisław Władyka, natomiast pierwszym ekspozytem był ks. Józef Pelc.
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Komentarze
Brak komentarzy.
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d dungeons and dragons
 
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl


Copyright © Kazimierz Dajczak & Remigiusz Paduch; 2007-2018